fredag 5. juni 2009

Å rette baker for smed


Et eksempel på uttrykket « Å rette baker for smed» er en sak fra 12.mai 2002. Det er en sak hvor en gruppe jenter i en alder av 14 og 15 år, har begått fysisk mobbing og seksualisert vold mot en 15 år gammel venninne. De solgte henne som seksuelle tjenester til en tilfeldig kurdisk asylsøker. Lokale befolkningen og politikere er nå fly forbanna på asylsøkerne som kjøpte disse tjenteste. Han som skrev dette innlegget mener at jentene som gjorde dette er de burde straffes for dette.

Jeg husker sjøl når jeg var yngre hvordan jeg ofte skylte på andre for ting jeg hadde gjort. Så klar var ikke dette så alvorlige ting som saken fra over. I sånne mindre ting som man gjorde når man var liten, for eksempel tok noe man ikke skulle ta, syntes ikke jeg at det er nøye om man retter baker for smed. Så klart er det kjedelig for den som får skylden for det du gjorde, men det vill nok gå ganske fort over. Noe jeg syntes det er veldig viktig å vite hvem som faktisk er den skyldige er i store saker, som for eksempel mord. Å bli dømt til mange års fengsel for noe man ikke har gjort er nok ikke noe særlig.

Ingen kommentarer: